BKM Blog

Değişim başlıyor

Aslında bu teknoloji uzun zamandır bekleniyordu. Nihayet ihale yapıldı ve Nisan 2016’da devreye girecek. 4,5G olarak tabir edilen LTE Advanced teknolojilerinin bu kadar heyecan yaratmasının arkasında ise “çok daha hızlı şekilde bilgiye erişme imkanı” var. Bu, bütün sektörler için değişim demek. Çünkü 4,5G devreye girdiğinde zengin içerikli uygulamaların ve farklı alışveriş deneyimlerinin hayata geçmesi mümkün olacak. İşte bu nedenle farklı sektörlerden oyuncular, mobil ticaret kanallarını yeniden gözden geçiriyor, bu alandaki iş hacmini artıracak yeni oyun planları hazırlıyor.

 

Aslında Türkiye’de bu teknoloji uzun süredir bekleniyordu. Nihayet ihale yapıldı ve Türkiye 4,5G ile dev bir dönüşüme hazırlanıyor. 4,5G olarak tabir edilen LTE Advanced teknolojileriyle hizmet verileceğinden teknoloji üstünlüğü sayesinde çok daha hızlı bir şekilde bilgiye erişme imkanına kavuşacağız. İşte bu hızın dijital dönüşümü hızlandıracağına uzmanlar kesin gözüyle bakıyor. Onlara göre mobil ticaret, bu yeni teknolojiyle büyük bir atılım yaşayacak. 4,5G’nin iş dünyasında bu kadar önemli bir rol oynayacak olmasının nedeni, daha yüksek aktarım hızı, daha fazla kapasite ve daha iyi bir kalite vadediyor olması. Gündelik hayatta birçok iş ve etkinlik, 4,5G teknolojisiyle kesintisiz bir şekilde mobil cihazlar üzerinden yapılabilecek. Mobil cihazlardan video izleme deneyiminden yüksek boyutlu dosyaların paylaşılmasına, bulut servislerinden akıllı ev ve şehir altyapılarına, mobil ofislerden mobil sağlık ve mobil eğitim servislerine kadar çok farklı sektörlerde büyük değişimler yaşanması bekleniyor. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Süel, gecikme süresi kısalacağı için 4,5G ile online işlem ve faaliyetlerin gerçek zamanlı yapılabileceğini söylüyor. Süel, çok daha geniş coğrafyalara, çok daha hızlı internet hizmeti sunulmasını mümkün kılan 4,5G teknolojisi sayesinde mobil ticaret araçlarının kullanımının önemli bir ivme kazanacağını düşünüyor. Süel,” Nakit paradan, kredi kartından, banka kartından, cüzdandan bağımsız bir hayatın, kurumların yaşamında çok daha önemli bir yer tutacağını düşünüyoruz” diyor.

 

YENİDEN YAPILANIYORLAR

Peki 4,5G tam olarak nedir? Dördüncü nesil olarak adlandırılan bu teknolojinin sağladığı en önemli özellik, yüksek internet hızı. Standart 4G bağlantısı, 100 Mbps hıza ulaşabilirken 4,5G, bir başka deyişle LTE Advanced, 300Mbps (saniyede 37,5MB) ve üzerine ulaşabiliyor. Şu anki 3G şebekesinin, yoğunluğun olmadığı zamanlarda 20-25 Mbps’lik hızlara ulaşabildiğini göz önünde bulundurursak veri akışının ne denli hızlanacağı da daha açık görülebilir. 4,5G geçişiyle birlikte daha çok “internet of things” (Nesnelerin interneti) konuşmaya ve uygulama örneklerini görmeye başlayacağız. Bugün birçok şirket 4,5G’nin de katkısıyla mobil satışlarında artış bekliyor. Planlarını 4,5G ile birlikte yeniden yapan şirketler, bu alanda da yatırımlarına hız veriyor. GittiGidiyor da bu şirketlerden biri. Sisteminin tüm adımlarını mobile uyumlu hale getirmeyi planlayan şirket, 2009 yılından itibaren mobilde en iyi deneyimi sunmak için çalışıyor. Bu konuda oldukça iyi bir yol kat ettiklerini belirten GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı, şu anda GittiGidiyor’da iPad, iPhone, Android telefon, tablet uygulamaları ve mobil sitesiyle her an her yerden kolay ve güvenli alışveriş yapabilmenin mümkün olduğunu anlatıyor. GittiGidiyor mobil uygulamalarının bugün indirilme sayısı 2,6 milyonu aştı. Sitenin toplam trafiğinin yüzde 45’i mobilden sağlanırken mobil ziyaret sayısı 2015’in ikinci çeyreğinde geçtiğimiz yılın ikinci çeyreğine göre yüzde 109 arttı. 2015’in ikinci çeyreğinde mobildeki satışlar, geçtiğimiz döneme göre yüzde 98’lik bir büyüme gösterdi.
 THY yetkililerine göre bugüne kadar mobil ticaretin bu kadar hızlı gelişmesinin en önemli nedenlerinden biri, 2G gibi kablosuz haberleşme teknolojilerinden 3G gibi gayet hızlı bir teknolojiye geçişin olması. 4,5G’ye geçişle birlikte artan veri hızı ve yeni neslin tamamen mobile adapte olmasıyla mobil ticaretin artık yavaş yavaş diğer alternatifleri geride bırakacağını düşünüyorlar. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Süel, 4,5G’nin özellikle makineler arası iletişim (M2M) alanında önemli büyüme sağlayacağını düşünüyor ve şöyle değerlendiriyor: “2013’te tüm dünyada 341 milyon adet M2M bağlantılı cihaz vardı. 2020 yılında dünyada 32 milyar cihaz M2M bağlantılı olacak. M2M teknolojisinin global ekonomiye 1,9 trilyon dolar toplam katkısı, 1,2 trilyon dolar gelir hacmi var. 4,5G teknolojisiyle birlikte M2M pazarının da hızla büyüyeceğine, uygulama sayısının ve çeşitliliğinin katlanarak artacağına inanıyoruz. Grubumuzun M2M teknolojilerini ülkemize getirerek verimliliğin ve rekabetçiliğin yükselmesine katkı sağlıyoruz.”

 

HAZIRLIK SÜRÜYOR

Morhipo.com da mobil ticarette büyüme planı yapan şirketlerden biri. Mobil ticaret oranlarının günden güne arttığını belirten Morhipo.com Genel Müdürü Şule Arditti, 4,5G altyapısının getireceği hıza adapte edecekleri tasarımlarının hazır olduğunu söylüyor. Halihazırda müşterilerinin yüzde 50’sinin mobil üzerinden alışveriş yaptığını anlatan yönetici, 4,5G ile bu oranın çok daha fazla artmasını bekliyor. Online alışverişin daha da hızlanacağını söyleyen Arditti, “Daha fazla verinin iletilebilmesi, şu an için sınırlandırılmış birçok noktadaki güvenlik politikalarının daha yoğun bir biçimde kullanımına izin verebilecek. Bu da tüketicilerin çok daha güvenli alışveriş yapmalarına imkan sağlayacak. Doğal olarak mobil ticarete güvenlik anlamında kuşkuyla bakan tüketicilerin sisteme dahil olmasına ve sektörün büyüme trendine olumlu katkı sağlayacak” diye konuşuyor.
 n11.com, 4,5G ile birlikte mobil üzerinden gerçekleştirilen siparişin artacağını ve mobil ticaretin çok önemli bir boyuta geleceğini düşünen şirketlerden bir diğeri. 4,5G bant genişliğinde ürün görsellerinin daha yüksek çözünürlükte verilebileceğini söyleyen n11.com Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Bilgen Aldan Albayrak, şöyle devam ediyor: “Kullanıcının ürünü daha iyi kavrayabilmesi için videolar çok farklı formatlarda eklenebilir hale gelecek. Tüm bu iyileştirmeler, mobil ticarete de olumlu yansıyacak. 4,5G ile Türkiye’de internet kullanım oranının daha fazla artmasını bekliyoruz. Artan internet kullanımının e-ticaretin de ciddi oranda büyümesine katkı sağlayacağı yadsınamaz. Ayrıca 4,5G teknolojisiyle online alışveriş daha hızlı ve keyifli olacak. 4,5G teknolojisinin kullanıma sunulması, kullanıcıların hızlı performansla kolay alışveriş beklentilerini tam anlamıyla karşılayacak.” 


 

YENİ YAYILMA PLANI

Perakende sektörünün güçlü oyuncularından CarrefourSa, 4,5G ile birlikte mobil ticaretini daha geniş bir alana yayma planları yapıyor. 4,5G’nin mobil platformlarda gezinme hızını artıracağını düşünen CarrefourSa E-Ticaret Grup Müdürü Mehmet Tözge, bu süreçte CarrefourSa.com’a olan ilginin artmasını bekliyor. “4,5G ile birlikte e-ticaret oranımız çok daha hızlı büyüyecek” diyen yöneticinin değerlendirmesi şöyle: “2014’te Carrefoursa.com’un mevcut hizmet bölgelerine Antalya, Mersin, İzmit ve Adana illerini de ekleyerek 9 ilde toplam 25 binden fazla ürünün satışını gerçekleştiriyoruz. 4,5G’nin katkıları beklendiği gibi olursa önümüzdeki dönemde bu hizmetimizi Türkiye geneline taşımayı hedefliyoruz.” Yemeksepeti.com COO’su Nedim Mahmias, 4,5G teknolojisine geçişin kendileri için de çok önemli olduğunu söylüyor. İş modeli açısından baktıklarında mobilin Yemeksepeti için vazgeçilmez bir kapı açtığına değinen Mahmias, şöyle devam ediyor: “Bir süredir mobil üzerine yatırımlarımızı hiç durmadan devam ettiriyoruz. İleride de bunun üzerine çokça eğilmeyi sürdüreceğiz. Mobil uygulamamızı kullanıcı deneyimi, hız ve kolaylık açısından her zaman en üst seviyede tutmak için devamlı güncelliyoruz. Tüm bu çalışmalarımız neticesinde, bugün aldığımız siparişlerin yüzde 50’sinden fazlası mobilden geliyor. 4,5G teknolojisiyle birlikte de bu oranın artacağını biliyoruz.”

 

BANKACILIK HIZLANACAK

4,5G, mobil bankacılıkta önemli bir değişim yaratacak. En büyük katkının hızda yaşanacağını belirten Yapı Kredi Alternatif Dağıtım Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, “Bireyler daha hızlı bir şekilde internete bağlanabilecek, HD kalitede görüntüye erişim sağlayabilecek, verileri daha hızlı paylaşabilecek. Bu teknoloji mobil bankacılığa da hız getirecek” diyor. Türkiye İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan Aran, 4,5G gibi daha hızlı bir altyapının hayata geçmesi ve yaygınlaşması sonucunda, 3G veri paket fiyatlarının düşeceğini ve böylece mobil kullanıcısı için maliyetlerin düşebileceğini ifade ediyor ve şöyle devam ediyor: “4,5G’nin sağlaması beklenen yüksek mobil hız ve yüksek data paylaşımı, bizim de mobil bankacılık kanalları üzerinden büyük veri iletimi içeren video paylaşımları ve ihtiyaç duyulan ürün/hizmet için görüntülü görüşme gibi ek fonksiyonları hayata geçirmemize zemin hazırlayacak. Dijital değişim sürecinde, müşterilerimize mobil cihazları üzerinden istedikleri zaman istedikleri yerden en iyi hizmeti verebilmek için kısa videolarla ürünlerimizi ve hizmetlerimizi tanıtmak 4,5G teknolojisi ile daha kolay olacak.”

 

BANKADA MÜŞTERİ DÖNEMİ TEB

Bireysel ve Özel Bankacılık Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Mendi de iş dünyasında, mobil internet hızının artmasıyla rekabetin ve müşteri odaklı yaklaşımın artmasının kaçınılmaz olacağını düşünüyor. Mendi, “4,5G teknolojisiyle mobil bankacılık uygulamaları internete bağlı akıllı sistemlerle daha fazla entegre olacak, müşteriye daha hızlı ve kaliteli hizmet sunulabilecek, müşterinin verileri daha hızlı değerlendirilecek” diyor. 4,5G teknolojisiyle bulut tabanı servislerin de önem kazanacağını öngören Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş, bu öngörüyle uygulama mağazalarına yeni çıkardıkları mobil uygulama ‘Deniz Kabuğu’na yatırım yaparak şube deneyimini müşterilerin cebine sığdırdıklarını anlatıyor. Ateş, şöyle devam ediyor: “Deniz Kabuğu, DenizBank müşterisi olmaya gerek olmadan, dijital cüzdan içerisinde tüm kartvizitlerin, kredi kartlarının, fotoğrafların bulutta depolanarak ihtiyaç anında akıllı telefonlardan ulaşılabilmesini sağlıyor. Ürün ve uygulamalarımızdaki bu vizyonumuzu bir adım daha ileri taşıyarak iş modelimize de yansıtıyoruz. Buradan hareketle çalışanlarımızın yüksek güvenlik seviyesinden ödün vermeyecek şekilde ofis dışında sürdürebilecekleri mobil iş modelleri geliştirdik.”

 

ORKUN OĞUZ / AKBANK DİREKT BANKACILIKTAN SORUMLU GMY “MOBİL ALIŞKANLIKLAR ARTACAK”

BÜYÜME PERFORMANSI: Dijital bankacılıkla tanışan müşterilerimizin yüzde 50’si mobil uygulamamızla Akbank’ın direkt bankacılığını kullanmaya başlıyor ve sonrasında sadece mobil uygulamamızı kullanarak hayatlarına devam ediyorlar. Türkiye’de son 2 yılda neredeyse yüzde 400 büyüyen mobil pazarın bankacılıktaki öncülüğünü yapan Akbank Direkt Mobil uygulamamız, yaklaşık yüzde 600 büyüdü.

SEKTÖR İVMELENECEK: Ülkemizde 4,5G’nin kullanılmaya başlanmasıyla mobil internetin daha da hızlanmasını, tüketicilerin mobil kullanma alışkanlıklarının artmasını bekliyoruz. 4,5G’nin kullanımıyla daha fazla veriye daha kısa sürede ulaşmak, örneğin bir saatten uzun sürede ulaşılan bir içeriğe birkaç dakikada ulaşabilmek lüksten çıkıp hayatımızın içinde olağan bir şeye dönüşecek. Konuyu mobil bankacılık anlamında değerlendirirsek, sektörün büyümesi, müşterilerimize daha çeşitli ve yeni hizmetler sunabilecek olmak bizim için çok önemli. 4,5G gibi bir gelişmenin tüm sektörü ivmelendireceğini düşünüyoruz.

 

RIZA GÜRLER / MİGROS TİCARET E-TİCARET GRUP MÜDÜRÜ “DAHA ZENGİN İÇERİK SUNABİLİRİZ”

UYGULAMAMIZI YENİLEDİK: Türk tüketicisinin mobilden alışveriş yapma nedenlerinin başında hız ve pratiklik geliyor. Bu konu market sektörü için çok daha kritik. Çünkü sipariş verilen ürünler ihtiyaç karşılamaya yönelik ürünler. Sepete giren ürün sayısı da diğer sektörlerden fazla. Dolayısıyla Migros Sanal Market’i ziyaret eden müşterilerimiz, kolayca aradıkları ürünlere ulaşıp siparişlerini tamamlamayı hedefliyor.

PERFORMANS ARTACAK: Haziran’da mobil uygulamalarımızı yenileyerek çok daha kullanışlı bir hale getirdik. Bu durum, müşterilerimizin daha hızlı bir şekilde market alışverişi yapmalarına olanak tanıdığı gibi mobil ticaret hacmimizin de artmasını sağladı. Çıkan sonuçtan da anladığımız üzere müşterilerimiz için hız faktörü çok önemli. Fiber altyapısında çalışan 4,5G’nin kullanılmaya başlanmasıyla birlikte internet hızının ve performansının artacak olması, mobil ticaret işlemlerindeki hızın da artması anlamına geliyor. Daha hızlı bir hizmet alacağı için mobil ticareti tercih eden kullanıcıların sayısındaki büyümenin, e-ticaret oyuncularının da mobil ticarete daha fazla önem vermesine neden olacak. 


OLUMLU ETKİLEYECEK: Şu anda yüzde 38 seviyelerinde olan mobil ticaret payımızın 2016’da en az yüzde 45 seviyesine gelmesini öngörüyoruz. 2016’da mobil üzerinden yapacağımız pazarlama çalışmalarını artırarak mobil uygulamalarımızı daha fazla kişinin deneyimlemesini amaçlıyoruz. 4,5G ile birlikte en az 100 mbit/s olacağı beklenen internet hızı sayesinde mobil uygulamalarımıza daha zengin içerik sunabiliriz. Bütün bunlar büyümeyi olumlu etkileyecek faktörler olacak.

 

MURAT ERKAN / TURKCELL PERAKENDE VE AKTİF SATIŞ GRUP BAŞKANI “DEĞİŞİM BAŞLIYOR VERİMLİLİK ARTACAK”

4,5G ile gündelik hayatta birçok işimizi ve etkinliğimizi mobilden daha fazla yapmaya başlayacağız. Bu da kullanım alışkanlıklarımızı ve tüm sektörleri dönüştürmeye devam edecek. Şirketler ve çalışanlar, işlerini çok daha verimli bir şekilde ofis dışında, 4,5G kapsama alanı dahilindeki her yerde yürütebilecek, ihtiyacı olan bilgilere ve dosyalara 4,5G hızıyla ulaşabilecek.

YENİ ALANLAR ÇIKACAK: Nesnelerin interneti (Makinelerarası iletişim) ve bulut bilişim, gerçek potansiyelini gösterecek. Akıllı şehir ve akıllı ev altyapıları kusursuzca çalışabilecek, hayatımızın her alanında yüksek verimlilik ve büyük kolaylık sağlayacak. Mobil sağlık ve mobil eğitimle uzaktan erişim çok daha kolay olacak. Akıllı telefonların da teknolojilerinin de gelişimiyle yazılımcıların mevcut oyun alanı genişleyecek ve yeni oyun alanları oluşacak.

PAZARLAMA DEĞİŞECEK: 4,5G’nin mobil ticarete yeni pazarlama yöntemleri getireceğini (Dijital ekranlar, mağaza içi pazarlama ve video pazarlama) mobil ödeme yöntemlerini geliştireceğini, satışı büyüteceğini düşünüyorum. Yakın dönem için ortalama video izlenmesinde dünyada ilk 5’te olmamızı göz önüne alırsak ilk olarak pazarlama yöntemlerinde bu değişimi göreceğimizi düşünüyorum.

 

HANDE YAVUZ ÇALIK

hyavuz@capital.com.tr