BKM Blog

Düşünce hızında yaşam için teknoloji

Geçtiğimiz yıllarda nesnelerin interneti (IoT) hakkında çok fazla şey konuşuldu ama artık IoT’nin gerçekten günlük hayatımızın bir parçası olmaya başladığını görüyoruz. Otomobil, beyaz eşya, teknoloji üreticilerinin gündemlerinde IoT ile birlikte evimizden otomobilimize, sokakta geçirdiğimiz zamandan çalışma alanlarımıza kadar günlük hayatımızda bize dokunan ve mümkün olan her nesneyi akıllı hale getirerek biz kullanıcılara çok daha konforlu bir hayat sağlamak var. Elbette hayatımızı kolaylaştıracak tüm bu akıllı cihazların ödeme kabiliyeti olmalı ki gerçek anlamda bize kolaylık sağlayabilsinler. (İşte biz ödeme sistemciler için ödemenin ne kadar önemli olduğunun bir başka kanıtı!)

Şubat ayında genç beyinlerle birlikte ilham verici bir mekanda IoT’nin geleceğin ödeme yöntemlerini nasıl değiştireceğini tartıştık. Arızasını tespit ederek servisi bilgilendiren ve randevusunu kendi alıp ödemesini yapan akıllı çamaşır makinalarından doktor randevusunu alır almaz sigorta ödemelerimizi, varsa eksik primlerimizi tamamlayan uygulamalara kadar pek çok akış üzerinde fikir alışverişi yaptık.

Konuştuğumuz temel nokta, kullanıcıların hayatına kolaylık katmak oldu. WhatsApp veya Facebook Messenger’in Çinli rakibi WeChat hayatı kolaylaştırmak konusunda çok güzel bir örnek. Yaklaşık 750 milyon aktif kullanıcısına mesajlaşmanın yanı sıra sağladığı faydalarla günlük hayatın bir parçası olmuş durumda. Kullanıcılar, eve çağıracakları bir hizmetten sipariş vermeye, birbirlerine para göndermekten taksi çağırmaya, uzaktan veya mağazada alış veriş yapmaktan uçak bileti almaya kadar pek çok hizmeti ve ödemelerini tek bir uygulama üzerinden yapabiliyor. Bu açıdan WeChat’i tüm mobil uygulamaların süper uygulaması gibi nitelendirebiliriz.

Gelecekte IoT ve yapay zekanın birleşmesiyle bize sınırsız fırsat sunulacak. “Her” filminin gerçeğe dönüştüğünü ve bu filmde olduğu gibi bize her konuda destek verecek bir uygulamaya istediğimiz şeyi söylediğimizi ve onun geri kalan her şeyi hallettiğini hayal edin… Örneğin, tatile gitmek için sadece bir tarih aralığı söylüyorsunuz ve uygulamanız size sevebileceğiniz önerileri listeliyor; “tamam” dediğiniz anda ise uçak, otel, transfer, konser biletleri, gideceğiniz restoranlar dahil her şey otomatik olarak adınıza hazır hale getiriliyor. Seyahatten bir önceki gün program ve hava durumuna göre bavula koyacağınız şeylerin bir listesi size sunuluyor, hatta evde yatağınız üzerinde hazır bir şekilde sizi bekliyor. Yapay ve öğrenen zeka IoT ile birleştiğinde; bizim için çalışan sistemler sayesinde çok daha kolay bir hayatımız olacak. Filmlerde izlediğimiz hayatlar içerisinde kendinizi bulmaya az bir zaman kaldı…

 

TÜRKİYE FINTECH 2017 EKOSİSTEMİ

* Tarım bayilerine finansman çözümleri sunan Tarfin’e şubat ayında 600 bin TL yatırım yapıldı. Bu yatırım, FinTech dünyasındaki bu tip inovatif skorlama ve tahsilat yönetimi çözümlerinin tarımdan sanayiye birçok alanda katalizör etkisi yaratacağına bir örnek.

* Ocak 2017 sonu itibarıyla Türkiye’de; 415’i akredite, 329’u da lisanssız (ancak ağlara kayıtlı) olmak üzere 744 melek yatırımcı bulunuyor.

656089

FinTech 101 üçüncü dönem eğitimleri başladı

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ve FinTech İstanbul tarafından, FinTech ekosistemine giriş niteliğinde planlanan ancak şu anda sadece Türkiye’de değil küresel ölçekte en kapsamlı FinTech eğitimlerinden birisine dönüşen FinTech 101 Eğitim programında üçüncü eğitim dönemi başladı.

20 Şubat 2017 akşamı, BKM Genel Merkezinde, BKM Genel Müdürü Dr. Soner Canko’nun açılış ve “hoş geldiniz” konuşmasıyla başlayan eğitim programı, banka genel müdür yardımcılarından öğrencilere kadar geniş bir profilde 47 kişilik katılımcı listesi ile kendi rekorunu da kırmış oldu.

Canko açılış konuşmasına, “Bu programı hazırlarken dünyanın en önemli FinTech eğitim programlarını arkadaşlarımız takip etti ve gördük ki gerçekten işe yarar bilgi çok az. O zaman biz daha iyisini yapabiliriz dedik ve bu programı ortaya çıkardık” sözleriyle başladı…

Eğitim programının başladığı ilk gün aynı zamanda FinTech İstanbul organizasyonu da birinci yaşını tamamlamış oldu. Bu vesileyle katılımcılarla birlikte ufak bir tören gerçekleştirildi.

 

Çin’de FinTech yatırımları iki katına çıktı

Citi Asia Pasific’in raporuna göre, 2016’nın ilk 9 ayında global FinTech yatırımları 18 milyar dolara ulaştı. Bu tutar, 2015’in tamamında ulaşılan 19 milyar dolara bir hayli yakın. Artışta aslan payı ise Çin’e ait. Ülke, FinTech yatırımları söz konusu olduğunda global pazarın yüzde 50’sinden fazlasına imza atmış durumda.

Uzakdoğu’daki bu olumlu tabloya karşılık aynı dönemde ABD’de yüzde 38, Avrupa’da ise yüzde 27 gerileme yaşandığı ifade ediliyor. Çin dışındaki Asya ülkelerine bakıldığında ise gerileme yüzde 78 gibi ciddi bir oranda. Bununla birlikte ABD, “unicorn” yani milyar dolarlık değere ulaşan FinTech şirketleri söz konusu olduğunda liderliğini sürdürüyor. Ancak Çin’in bu alanda da payını artırdığını belirtmek gerek. Çünkü dünya genelinde FinTech odaklı 27 unicorn bulunuyor ve bunların 8’i Çin merkezli. 

 

“Bankalar olarak FinTech’lerle savaşmıyoruz”

Londra’da düzenlenen “Economist’s Finance Disrupted” başlıklı etkinlikte konuşan UBS Bank’ın varlık yönetiminden sorumlu COO’su Dirk Klee, “FinTech’lerin büyük bir yenilik olduğunu düşünüyor ve onları kucaklıyoruz” dedi. İşbirliği yapma ve mevcut iş modellerini geliştirmek için akıllıca düşünülmüş yollar bulunması gerektiğini ifade eden Klee, küresel krizin ardından yenilikçi dijital araçlar sunan girişimcilerin sayısında dünya genelinde adeta bir patlama yaşandığına dikkat çekti. FinTechler’i neden kucakladıklarına şaşırmamak lazım, zira çok da alternatifleri yok.

 

Klarna, PayPal’ın Avrupalı rakibi BillPay’i satın aldı

Merkezi Almanya’nın başkenti Berlin’de bulunan BillPay, kurulduğu 2009 yılından bu yana Avrupa’nın alanında tanınmış şirketlerinden biri haline geldi. 5 binden fazla mağaza için 12 milyon müşteriye hizmet veren şirket, Almanya dışında Avusturya, İsviçre ve Hollanda’da da faaliyet gösteriyor. Avrupa’da PayPal’e rakip olarak kendini konumlandıran BillPay hızlı bir yükselişe imza atmış ve 2013 yılında İngiltere merkezli Wonga tarafından satın alınmıştı.

2005 yılında İsveç’te kurulan ancak merkezini ABD’nin Ohio eyaletine taşıyarak faaliyetlerini buradan yürüten Klarna ise online mağazalar için ödeme çözümleri sunuyor. 18 ülkede ürünlerini sunan Klarna, 1500’e yakın çalışanıyla 45 milyon müşteriye hizmet veriyor.

BillPay için Wonga’ya 60 milyon pound (sterlin) ödeme yapacağını açıklayan Klarna, 2016’nın sonlarında yine Almanya merkezli Cookies’i bünyesine katmıştı.

 

Sosyal medyanın FinTech gündemi

Sosyal medya özelinde veri analizi hizmeti sunan Social Media Research Foundation tarafından derlenen bilgilere göre, Twitter’daki FinTech paylaşımlarında ilk iki sırayı blockchain ve yapay zeka alıyor. Bitcoin, InsurTech, IoT, büyük veri, startup ifadeleri bu ikiliyi takip ederken, bankacılık ifadesi ancak sekizinci sırada kendine yer bulabiliyor. Bitcoin’in hemen ardından dördüncü sırayı almayı başaran kavram ise InsurTech.

 

Özge Çelik

Bankalararası Kart Merkezi

İş Geliştirme Direktörü

 

Kaynak: FinTech İstanbul