BKM Blog

Geleceği tasarlarken sonrasını düşünmek

gorselMayıs ayında katıldığım bir konferansta Llyods Bankacılık Grubunda kullanıcı deneyiminden sorumlu yöneticisi Alberta Soranzo’nun yaptığı sunum bundan yaklaşık beş sene önce bir trafik kazasında kaybettiği arkadaşının sosyal medya hesaplarından derlenen fotoğraflarıyla başladı. Bu fotoğraflarda dikkat çeken nokta hesabın hâlâ aktif olması ve gerçek durumdan haberdar olmayan arkadaşlarının her doğum gününde tebrik ve kutlama mesajları bırakmaya devam etmesiydi.

Ocak 2017 itibariyle tüm dünyadaki aktif sosyal medya kullanıcılarının toplam sayısı 2,8 milyar kişiyi geçmiş durumda. Her bir internet kullanıcısının ortalama yedi farklı sosyal medya hesabına sahip olduğu tahmin ediliyor. Diğer yandan üzücü bir gerçek ise her gün ortalama 10 bin kişi hayatını kaybediyor…

Sosyal medya, daha tanımlayıcı bir ifade ile online hayatımız; henüz çok etkilenmiş olmasa da bir süre sonra artık hayatta olmayan kişilere ait hesapların baskın hale geldiği bir ortama dönüşebilir. Yapılan bir araştırmaya göre 2098’de Facebook’ta artık hayatta olmayan kişilere ait hesapların yaşayan kişilerin hesaplarından daha fazla olacağı öngörülüyor.

Sosyal medyada mecralarının her biri artık kullanılmayan hesaplar için farklı politikalara sahip. Örneğin Pinterest kullanılmayan hesapları hiçbir şekilde kapatmıyor öte yandan Twitter altı aydan fazla kullanılmayan hesapları kapatıyor. Facebook ve Linkedin ise sadece kendilerine vefat bildirimi yapılması durumunda bu hesapları kapatıyor.

Tabi ki online varlığımız sadece sosyal medya hesaplarımızdan ibaret değil. Dijital varlığımızı üç kategoriye ayırabiliriz:

  • Finansal değerlerimiz (örneğin online bankacılık, dijital cüzdan, e-ticaret siteleri hesaplarımız)
  • Sosyal medya hesaplarımız
  • Kişisel kullanım hesaplarımız (örneğin bulut hizmetler, Spotify vb.)

Bugün üyesi olduğumuz ve bilgilerimizi paylaştığımız onlarca farklı internet sitesi ve mobil uygulama var ve bunların sayısı her geçen gün artıyor. Tüketici gözüyle online hesaplarımıza yönelik eylem planlarımızı belirlemekte fayda var.

Diğer yandan online hizmetler alanında, özellikle de finans sektöründe, kullanıcı kazanmak ve sisteme sisteme dahil etmek için gösterdiğimiz hassasiyeti, bazen sistemden ayrılmak isteyen veya zorunlu olarak ayrılanlar için göstermeyi gözden kaçırabiliyoruz. Bu gerçeği aklımızın bir köşesinde tutmakta fayda var.

Özge Çelik
BKM İş Geliştirme Direktörü