BKM Blog

Insurtech geçici bir moda mı?

Sigorta teknolojisi diye adlandırabileceğimiz Insurtech geçici bir moda mı yoksa gerçekten Sigorta sektöründeki dinamikleri değiştirecek kadar güçlü mü? Türkiye’deki girişimlerin verilerini sunan Startups.watch’un yayınladığı Fintech raporunda Insurtech alanındaki gelişmeleri beş kategoride izliyor. Sigorta satın alma öncesi karşılaştırma siteleri, poliçe yönetimi, emlak verileri ve risk yönetimi alanında girişimlerimiz var. Kişiden kişiye aracısız sigortalama alanında ise henüz bir girişim yok. Insurtech’in “tech” alanında uzun zamandır faaliyet gösteren yazılım evlerini de bu listeye ekleyebiliriz. Sigortacılık mevzuatının izin verdiği ölçüde girişimlerin pazara girebildiğini görüyoruz. 

insuretech-gorsel

Dünyadaki gelişmelere baktığımızda iki iş modelinde Insurtech girişimleri görüyoruz. Birincisi mevcut sigorta sektörünü yıkıcı girişimler. Bunlar tüm mevcut iş modelleri, aracıları, broker, acenta ve kanalları devre dışı bırakıp doğrudan tüketicilere hizmet sunanlar. İkincisi ise mevcut sigorta şirketlerinin daha verimli, daha dijital, daha hızlı hizmet sunmalarına yardımcı olan inovatif çözümler sunan girişimler.

İlk sorumuza geri dönersek Insurtech girişimlerinin ülkemizdeki sigorta dinamiklerini değiştireceğini ve bu değişimde hızlı davranan firmaların rekabette öne çıkacağını düşünüyorum. Bunun gerekçesini  4 ana başlıkla açıklayayım:

  • Sigorta sektörü mesaisinin çoğunu regülasyona uyum için harcıyor. Elementer, kasko, bireysel emeklilik alanındaki gelişmeler nedeniyle son 2 yıldır sektör çalışanları yasal uyuma çok yatırım yapıyor, Bilgi Teknolojileri ve ürün geliştirme kaynaklarını bu alanda kullanıyorlar. Diğer yandan mobil ve dijital dünyadaki gelişmeleri yakalayabilmek için ise kurumiçinde inovasyon çalışmaları başlatıyorlar. Ancak bu kurumiçi çalışmaların ürün ve hizmete dönüşmesi zaman alıyor. Böyle bir zamanda girişimler ile işbirliği yapmak, girişimlerin servislerini kendi ürün ve kanalları ile birleştirerek yeni ürünler sunmak akıllıca olacaktır.

 

  • Bireysel sigortalar ürünlerinde müşterilerin beklentileri yüksek. Sigortalılar bugün sigorta firmalarının internet siteleri, çağrı merkezi ve acenteleri üzerinden sorgulama yapıyor. Oysa pek çok işini mobil uygulamalar üzerinden çözmeye alışan müşteri artık sigorta hizmetlerine de mobilden ulaşmak istiyor. Cep telefonundan taksi çağırmak, para havalesi yapmak, yemek siparişi vermek, uçak bileti satın almak, ev kiralamak gibi pek çok işi yapabiliyoruz. Bireysel emeklilik birikimini görmek, fonlarını değiştirebilmek, sağlık limitlerini cep telefonunda görebilmek, doktor muayenesi sonrası provizyon onayı verebilmek. Bunlar ve daha fazlası sigortalının hayatını kolaylaştıracak uygulamalar olabilir. Bu biraz da zorunluluk haline gelecek, ilk değişim trafikte yaşanacak. Akıllı ve otonom araçlar sayesinde sürücü, kaza, sorumluluk, sigorta gibi kavramlar yeniden şekilleniyor. Bir trafik kazasına karışan iki akıllı araç çarpışma anına her veriyi sigorta merkezine iletip anında sorumluluk hesabı yapabilecek.

 

  • Sigorta şirketlerinin gerçek müşterisi kim? Acente ve banka kanalı üzerinden sigortalılara ulaşan sigorta firmaları, kişiye özel teklifler sunabilmek için doğrudan müşteriye ulaşma ihtiyacı duyuyor. Sadece risk gerçekleştiği anda veya sonrasında tazminat için değil, öncesinde müşterisine dokunmak hatta gündelik hayatının bir parçası olmak istiyor. Yıllarca yatırım yapılarak kurulan mevcut acente ilişkisini bozmadan, müşterilerine mobil kanallardan ulaşmanın formülünü bulabilen firmalar diğerlerinden hızla ayrışacak.

 

  • İngilizce “World is flat” sözü her sektörde olduğu gibi sigortacılık için de geçerli. Özellikle internet ve mobil alanda hızla yayılan dijital unicorn şirketler çok hızlı yayılıyorlar. Kaliforniya’da 2010 yılında ilk kez sokaklara çıkan Uber, bugün Türkiye dahil 81 ülke ve 563 şehirde hizmet veriyor. Netflix, Spotify, Ebay, gibi pek çok benzer örnek verilebilir. Yıkıcı bir sigorta girişiminin dünyanın uzak bir köşesinde ortaya çıkması sonrası ülkemize gelmesi çok hızlı olacak.

 

Bu ana trendler sigorta şirketlerinin Insurtech girişimleri ile işbirliği yapmak ve birlikte ürün çıkartmak konusunda hızlı olmaları gerektiğini gösteriyor.

Sigorta firmalarının bu gelişmelere ayak uydurabilmesi için çözmesi gereken bir konu da mevcut mevzuatın dijital ürünler sunmaya uyumlu hale gelmesi olacak. Sigorta Bilgi Merkezi tüm sektör adına hem kurumlar arası işleyiş hem de sigortalıya sunulan hizmetlerin dijitalleşmesi için yatırım yapıyor. Mobil Kaza Tutanağı gibi pratik bir uygulamaların hayatımıza girdiğini düşünürsek kamu yararı gösterildiği takdirde mevzuattaki değişikliklerin yapılmasını sağlamak tahmin edilenden kolay olacaktır.