BKM Blog

Sigorta 2.0

Nereden çıktı bu Sigorta 2.0 diye düşünebilirsiniz. Günümüzün trend kavramı “Sanayi (Endüstri) 4.0” a bir dokundurma aslında. Sanayi 1.0 insan gücünün yerini makinelerin alması, Sanayi 2.0 toplu ve seri üretime geçilmesi, Sanayi 3.0 üretimde otomasyona geçilmesi ve Sanayi 4.0 ise üretim teknolojilerindeki otomasyonun nesnelerin interneti ve yaygın veri alışverişi kullanımı ile üretimin daha da akıllı olması temeline dayanıyor. Yıllar içerisinde evrilmiş muazzam bir değişim.

Sahi, bundan yaklaşık 4.000 yıl önce Babillerin yolda soyulan kervanlarının riskini dağıtmak amacıyla başlatılan, sigorta sisteminde bu çapta köklü değişiklikleri en son ne zaman yaşadık ?

Tüm dünyanın dijitalleştiği, sınırların kalkıp globalleşmeye gidilen bu çağda sigortacılık sektörü geleneksel yöntemleri kullanarak çalışmaya ne kadar daha devam edebilecek ?

Y ve Z kuşaklarının beklentileri mevcut sigorta firmalarının çalışma şekillerini mi değiştirecek yoksa bu nesiller kendi sigortacılığını mı yaratacaklar ?

Yoksa sigortacılığın büyüsü bu değişimden de etkilenmeden çıkmayı başarabilecek mi ?

Doğru cevabı bulanlar şüphesiz bu süreçten çok karlı çıkacaklar ? Kehanette bulunmayı bir kenara bırakıp günümüzde neler oluyor bunlara bakalım.

Nesnelerin interneti (Internet of Things – IoT) oldukça yaygınlaşmış durumda sensörler bir çok noktadan büyük veriye (Big Data) gidilecek veriyi toplamaya başladı.

Sağlığımızla ilgili veriler, günde ne kadar yürüdüğümüz ne kadar uyuduğumuz kaç kalori harcadığımız saniye saniye akıllı saatlerimiz ile kaydediliyor. İnsan unsuru barındıran her risk için artık elimizde daha fazla veri var. Sigorta firmaları kişilerin bu verileri paylaşmasına göre kişilere risk profili düşük ideal müşterilerine daha uygun poliçe teklifleri oluşturabilirler.

giyilebilir

İnsan unsuru demişken kendi kendine giden otonom araçlar yollara çıktığında Zorunlu Trafik ve Kasko Sigortaları nasıl değişecek hep birlikte göreceğiz.

Sürücülerin araç kullanım alışkanlıkları (ani hızlanma / fren), hangi yolları sıklıkla kullanıldıkları, bu yollarda raporlanan kazalara göre ulaşımda kullanılan bu yolların sürücüden bağımsız olarak taşıdığı risk oranları, herhangi bir kaza meydana gelmesi durumunda: kazanın oluştuğu yer, kazanın meydana gelme saati, kazanın oluştuğu andaki hava durumu (yağmur, kar, aşırı kuru zemin), kaza olacağı farkedildiğinde kaç sn önceden frene basıldığı, frenleme öncesinde kaç km hız ile seyredildiği, çarpışmanın kaç km hız ile gerçekleştiği gibi elimizde çok zengin bir veri seti olacak, olay yerinden çekilecek birkaç resim ile birlikte tüm bu veri seti ile kaza tutanakları çok hızlı bir şekilde oluşturulabilecek, sigorta firmları da sürücülere hasar oranlarını daha nesnel bir şekilde dağıtıyor olabilecek.

Yazıda dipsiz bir kuyuda derinleme bilgi vermek yerine bizleri düşünmeye sevkedebilecek belki de kafamızda bir kıvılcım çakmasını sağlayarak farklı bir ürün tasarlanabilmesini hedefleyen farklı konu alanlarına ufak dokunuşlar yapılmıştır.

İdris Aykun