BKM Blog

Yeni dönem ne getirecek ?

Dünyanın önde gelen danışmanlık şirketlerinden Arhur D. Little’ın mobil ödemeler üzerine yaptığı çalışma ilginç veriler içeriyor. 2014 yılında globalde 285 milyar doları bulan mobil ödeme hacminin, 2017 yılı sonunda 800 milyar doları geçmesi bekleniyor. Arthur D. Little’ın Avusturya ofisi yönetici ortağı Dr. KARİM TAGA, bu alanda önümüzdeki yıllarda temassız ödeme teknolojisinin (NFC) en önemli trend olacağı görüşünde. “Dünya genelinde sayısı 21 milyon olan NFC uyumlu POS terminal sayısının 2019 yılında 75 milyon adete ulaşmasını bekliyoruz” diye konuşuyor.

 

Dünyada mobil ödeme hacmi, 2014 yılında 285 milyar dolara ulaştı. Bu rakamın 2015 sonunda 426 milyar dolar olması bekleniyor. 2017 yılında ise ikiye katlanarak 823 milyar dolar olacağı öngörülüyor. Tüm bu verilere ise Arthur D. Little’ın “Mobil Ödemeler/Bu bir Dönüm Noktası Mı?” araştırmasından ulaşmak mümkün. Dünya ve Türkiye’deki mobil ödeme sistemlerini değerlendiren Arthur D. Little’ın Avusturya ofisi yönetici ortağı ve telekomunikasyon ve iletişim teknolojileri iş kolu başkanı Dr. Karim Taga, mobil ticaretin en yaygın olduğu alanların eğlence, seyahat, elektronik ve giyim olduğunu söylüyor. Özellikle perakende ve hizmet sektöründeki işletmecilerin mobilde yapacakları geliştirmelerin rakiplerinin önüne geçmesinde etkili olacağını belirtiyor. Taga, NFC olarak adlandırılan temassız ödeme teknolojisinin ödeme sistemlerini şekillendiren en önemli trend olacağına da dikkat çekiyor. Karim Taga, mobil ödemeler konusunda yaptıkları araştırmanın detaylarını ve bu alanda geleceğe dair öngörülerini Capital’e anlattı:

 

Mobil ticaret hayatımızda nasıl bir etki yaratıyor?

Tüketici, mobil ticaretle zaman ve mekandan bağımsız olarak istediği ürüne erişebiliyor ve satın alabiliyor. Akıllı cihazların kullanım oranları gün geçtikçe artıyor ve bu telefonlar sayesinde geçmişte bilgisayarlarla gerçekleştirilen alışveriş ve ödeme işlemlerinin büyük bir kısmı, kullanımı rahat ve güvenli mobil uygulamalar üzerinden gerçekleştiriliyor. Bu trend de şirketleri, interaktif uygulamalar sayesinde müşteri tercihlerine yön verebilir hale getirdi. Şirketler, artık mobil cihazlarla uyumlu, mobil ödeme sistemleriyle entegre, kolay ve güvenilir platformlar oluşturuyor.

Dünyada mobil ticaret ve beraberinde mobil ödeme sistemleri nasıl ilerliyor?

Akıllı telefon kullanımının arttığı, teknolojinin hızla geliştiği, online alışverişin popülerlik kazandığı günümüzde finans ve perakende sektörlerinin de hızlı adaptasyonuyla mobil ticaret hızlı şekilde büyüyor. Özellikle gelişmiş ülkelerde mobil ticaretin payı, online alışverişin tüketici alışkanlıklarındaki yerinin sağlamlaşması ve altyapının olgunlaşmasıyla oldukça ilerledi. Mobil cihazlar ağırlıklı olarak bankacılık işlemlerinde kullanılırken e-ticaret şirketleri de mobilin yükseliş trendine ayak uydurarak mobil uyumlu siteler ve uygulamalar geliştiriyor.

Mobil ödeme hangi ülkelerde daha yaygın?

Şaşırtıcı şekilde mobil ödemede büyümenin arkasındaki itici güç olarak gelişmiş pazarların aksine gelişmekte olan pazarlar ön plana çıkıyor. 2014 sonunda gelişmekte olan pazarlarda, 21’i 1 milyonun üzerinde kullanıcıya ulaşmış olmak üzere toplam 259 şirket faaliyet gösteriyor. Özellikle yaygın bankacılık hizmetlerinden yoksun olan pazarlarda, mobil ödemeler kolay, güvenilir yollarla para transfer etme ve biriktirme ihtiyaçlarına çözüm sunuyor. Diğer yandan gelişmiş pazarlarda mobil ödemelerin beklenilenin gerisinden geldiğini görüyoruz. Uzun zaman önce “nakitsiz toplumlar” haline gelen pazarlar bile halen mobil ödemeler alanında emekleme aşamasında. Örneğin, 2014 yılında İsveç’te nakit ödemeler toplam ödemelerin yüzde 22’sine kadar gerilemesine rağmen, mobil ödemeler toplam ödemelerin sadece yüzde 3’lük kısmını oluşturabildi.

Mobil, şirketler bakımından nasıl bir önem taşıyor? Özellikle hangi sektörlerde mobil ticaret yaygın? Henüz yaygınlaşmamış ve potansiyeli olan sektörler hangileri?

Dünyada ve Türkiye’de mobil ticaretin en yaygın olduğu sektörler, eğlence, seyahat, elektronik ve giyim sektörleri. Türkiye’de yemek, taksi çağırma ve bankacılık gibi uygulamalar mobil ticaret hacminin oldukça büyük bir kısmını oluşturuyor. Mobil ticaret perakende sektörü için oldukça büyük bir potansiyele sahip. Perakende sektöründe, mobil ödeme uygulamalarının hızla yaygınlaşmasını beklemek mümkün. Bunda özellikle Türkiye’de BKM tarafından başlatılan mağaza içi uygulamaların devreye sokulması etkili olacaktır. Akaryakıt istasyonları, toplu taşıma araçları ve taksilerde mobil ödeme imkanı olması durumunda, yine mobil ödeme kullanımı artacaktır.

Mobil ticaretin yaygınlaşması ve gelişmesi için sizce şirketlerin nasıl bir strateji izlemesi gerekiyor?

Şirketlerin mobil ticaret potansiyelinden yararlanabilmesi için yapması gerekenlerin başında, mobil alışverişi teşvik edici pazarlama aktiviteleri, mobile özel kampanyalar, mobil ödeme imkanı, alışverişi hızlı ve kolay halde getiren uygulama ve altyapı kullanımı geliyor. Bunun yanı sıra mağaza içi mobil/online deneyiminde inovasyon, önümüzdeki yıllarda fark yaratmak açısından önemli bir fırsat ve odak noktası haline gelecek. Perakendecilerin ve hizmet sektöründeki işletmecilerin bu alanda yapacakları geliştirmelerle rakiplerinin önüne geçmesi mümkün olacak.

Mobil uygulama konusunda dünyadaki güçlü şirketlerden örnek verebilir misiniz?

Gelişmiş piyasalarda bir başarı öyküsü olarak bilinen Starbucks’ın mobil uygulaması 2011 yılında piyasaya sürüldü. Şirket, bu uygulama sayesinde 2014 yılında, 12 milyon kullanıcıya ulaşmıştı. Bu rakam şirketin iddiasına göre Amerika’daki tüm mobil ödeme işlemlerinin yüzde 90’ına denk geliyor. Starbucks’ın yanı sıra göze çarpan diğer başarılı örnekler ise Güney Kore’deki Korea Telecom ve Japonya’daki NTT DoCoMo. Gelişmiş piyasalardaki kısmi başarı öyküleriyse daha çok bölgesel olup henüz küresel seviyeye ulaşmayı başaramamış örnekler. Arthur D. Little olarak mobil ödeme teknolojisinin ulaştığı olgunluk seviyesi, müşterilerin ve iş yerlerinin sahip olduğu cihazların teknoloji düzeyi ve mobil ödeme konusundaki farkındalık konularını dikkate aldığımızda mobil ödemelerin, gelişmiş pazarlarda da artık önemli bir dönüm noktasına ulaştığına inanıyoruz.

Önümüzdeki 5 yıl içinde mobil ödemeler ne boyuta gelecek? Öngörüleriniz nedir?

Günümüzde akıllı telefonların ve tabletlerin yaygınlaşmasıyla müşteriler mobil ödeme için donanımlı hale geldi. Ancak belki de en yaygın kullanılan mobil ödeme teknolojisi olan NFC standardı, sadece belli özelliklere sahip telefonlarla sağlanabiliyor. Ingenico gibi terminal üreticilerinin desteğiyle NFC teknolojisini kabul eden ağın hızla genişlemesi, mobil ödeme teknolojilerinin hızla büyümesinin bir göstergesi. Dünyada, 2014 yılında NFC uyumlu POS sayısı 21 milyon seviyesine ulaştı. 2019 yılına kadar NFC kabul eden noktaların 75 milyona ulaşması bekleniyor ki bu sayı 2014 itibarıyla Visa kart kabul eden noktaların iki katı anlamına geliyor.

DÜNYANIN MOBİL ÖDEME PERFORMANSI

1- 2014 yılında gerçekleşen işlemler 285 milyar doları buldu. 2015 yılında 426 milyar dolara ulaşacak.

2- Mobil ödemeler, dünyadaki tüm elektronik işlemlerin yüzde 7’lik dilimini oluşturuyor.

3- 2017’de mobil ödeme 800 milyar doları geçecek ve daha da ivmelenecek.

4- 2015’te Avrupa’da 185 milyon kişi mobil ödeme uygulaması kullanıyor olacak.

5- NFC ve dijital cüzdan uygulamaları, ödeme sistemleri sektörünü şekillendirecek.

6- NFC’ye sahip telefonların payı, 2019 yılına kadar yüzde 81’e ulaşacak.

 

“ONLINE ALIŞVERİŞ MOBİLE TAŞINIYOR”

Türkiye, online alışverişlerini hızla mobil platformlara taşıyor. Mobil ticaretin online ticaret ortalamasından çok daha hızlı büyüdüğünü görüyoruz. Ancak e-ticaret için dominant kanal hala bilgisayar. Türkiye’de mobil penetrasyon oranı yaklaşık yüzde 41 seviyesinde. Bu da 31,7 milyon mobil kullanıcı olduğu anlamına geliyor. Toplam e-ticaret içinde mobil ticaretin payının yüzde 19 olması ve m-ticaretin e-ticaretten de hızlı büyümesi, önümüzdeki yıllarda mobil ticaretin oldukça hacim kazanacağını gösteriyor. PayPal’ın raporlarına göre, Türkiye dünyada mobil üzerinden online alışveriş yapılan üçüncü ülke konumunda. BAE’de online alışveriş harcamalarının yüzde 24’ünü akıllı telefonlar üzerinden yapılan işlemler oluşturuyor. Çin’de bu oran yüzde 21, Türkiye’de ise yüzde 19. Aynı araştırmaya göre dünya ortalaması yüzde 33 seviyesinde.

“KULLANICI DENEYİMİYLE YAYGINLAŞACAK”

KOLAYLIK SAĞLIYOR: Mobil ticaretin gelişmesinde ana etkenlerden biri mobil ödeme sistemleri. Mobil ödeme sistemleri, kullanıcıya hızlı, güvenilir ve kolay bir ödeme işlemi sunmak misyonuyla yola çıkıyor. Bankalararası Kart Merkezi tarafından geliştirilen BKM Express, şu anda Türkiye’de bilinirliği en yüksek mobil cüzdan durumunda.

HER YERDE ÖDEME: Bugün BKM Ekspres, PayPal, GSM operatörlerinin mobil ödeme uygulamaları gibi sistemleri internet alışverişlerinin yanı sıra restoran, taksi ve benzin istasyonlarında da hızlı ve güvenli mobil ödeme imkanı sunuyor. BKM Express ise Türkiye’de 300 bine ulaşan kullanıcı sayısı ve 650’nin üzerinde üye işyeriyle toplam e-ticaret pazarının yüzde 45’ine ulaşıyor.

KULLANIM ARTACAK: Kasa kuyruğuna girmeden, mağazanın herhangi bir noktasından ödeme yapabilme avantajı sunmayı hedefleyen bu sistemlerin adaptasyon oranları, kullanıcının uygulamayı nasıl kullanılacağını anlaması, sisteme güven duymaya başlaması ve kolaylığını sorunsuz şekilde deneyimlemesiyle artacaktır.

 

NİL DUMANSIZOĞLU

ndumansizoglu@capital.com.tr