BKM Blog

Mobil ticaret çığ gibi büyüyor

Dünya genelinde 300 milyar dolar olan mobil ödeme tutarının, önümüzdeki 3 yıl içinde 700 milyar dolara çıkması öngörülüyor. Sektörlerin önde gelen kurumsal şirketleri hızla mobile yatırım yapıyor. Bunun yanı sıra yeni gelişen start up’larda, mobil uygulama geliştiren şirketlerin sayısı artıyor. Yatırımcıların ilgisi de mobil girişimlere doğru kayıyor. Özellikle finans alanında mobil girişimlerin gelişmesine ihtiyaç olduğu söyleniyor. Türkiye’nin yeni teknolojilere adapte olma hızının yüksek olduğunu belirten BKM Genel Müdürü SONER CANKO, “Mobil ticaret için çok uygun bir pazara sahibiz” diyor.

 

Mobil devrim, sosyolojik bir değişime yol açtı. İnsanlar vaktinin çoğunu mobil cihazlarının başında geçirirken televizyon ve bilgisayara eskisi kadar zaman ayrılmıyor. Bu nedenle hem kurumsal şirketler hem girişimciler, mobil cihazlar için özel uygulamalar geliştirerek bu kanala entegre olmaya çalışıyor. Özellikle finans alanında mobil girişimler için fırsat büyük… Bugün dünya genelinde 300 milyar dolar olan mobil ödeme tutarının, önümüzdeki 3 yıl içinde 700 milyar dolara çıkacağı öngörülüyor. Türkiye’de Soner Canko, BKM Express işlemlerinin yüzde 30’unun mobil kanallar üzerinde gerçekleştiğini belirtirken bu oranın hızla artan bir ivme gösterdiğini ifade ediyor. 7 milyardan fazla nüfusa sahip olan dünyada 3 milyar 649 milyon insan mobil cihazlarını aktif olarak kullanıyor. Mobil cihaz satışlarının hızla yükseldiği ve mobil uygulamaların her geçen gün arttığı da hesaba katıldığında bu kullanım oranının çok fazla artacağını söylemek hiç de zor değil. Bu yüzden BKM CEO’su Soner Canko, “Mobile hükmeden geleceğe hükmedecek” diyor. Türkiye’nin genç nüfusunun mobile adapte olmayı hızlandıracağını ifade eden Soner Canko, mobil ticaretin gelişimini ve gelecekte nereye geleceğini anlattı:

MOBİL TİCARET ETKİSİ: “Üç yıl önce sanal ticaret dediğimizde hepimizin aklına gelen şey bilgisayar ekranından ticaret yapmaktı. Geçen süreçte hayat o kadar hızlı mobilize oldu ki hepimiz bilgisayarı terk ettik ve mobil cihazlarla yaşamaya başladık. Mobil cihazlar sayesinde aynı anda birçok işi yapma kapasitemiz genişliyor. Önümüzdeki 2 yılda Türkiye’deki internet bağlantılarının en az yüzde 90’ı mobil cihazlardan olacak. Tüketicinin mobil olma arzusu hızla artıyor. İnsanlar PC’de cep telefonu kadar vakit geçirmiyor. Yüzde 90 telefona vakit ayırıyoruz. Artık çevremizde dijital ayak izleri bırakıyoruz. Bir alışveriş merkezindeyken eğer telefonunuz konum paylaşımına açıksa o AVM’deki bir mağazadaki indirim kampanyası size mesaj olarak geliyor. Bundan başka, örneğin insanlar bir akıllı telefon için mağazaları geziyor, satış danışmanından özelliklerini öğreniyor ve sonra gidip evden daha avantajlı sitelerden ucuza satın alıyor. Böyle bir dünyada yaşıyoruz.

BKM NE YATIRIM YAPIYOR? BKM olarak mobil ticarete olan ilgimiz ve yatırımlarımız 2012’de başladı. 2012 yılında BKM Express’i kurarak e-ticareti hızlı, kolay ve güvenli yapmak üzere yatırımlara başladık. Geçen dönemde 1 milyona yakın müşterimiz, bine yakın üye iş yerimiz oldu. 3 yıl gibi kısa bir dönemde e-ticaret’in dramatik olarak mobile kaydığını gördük. Biz de bu değişime karşı duyarsız olamazdık. Bunun için BKM Express’i web’den mobile taşıdık. Önce iOS, sonra Android olmak üzere yazılımlarımızı devreye aldık. Sonra tüm telefon ve tabletlere uyumlu olmak için HTML5 formatında uygulamalarımızı geliştirdik. Biz yaptığımız iş nedeniyle e-ticaretin m-ticarete dönüşümünü çok yakından takip edebilme imkanına sahiptik. Market alışverişleri, perakende, uçak biletlerinde mobile dönüşü gördük. BKM Express, e-ticaretin kanaat önderliğini yapan kurum haline geldi. Bu sosyal değişimi her anlamda gördüğümüz için m-ticaretin de Türkiye’deki kanaat önderliğini yapmak istiyoruz.

BKM EXPRESS’İN PERFORMANSI: BKM Express’i 2012 yılında ilk duyurduğumuzda sadece 5 bankamız ve 5 markamız vardı. 3’üncü yılımıza yaklaştık ve bugün bine yakın iş yeri, 1 milyona yakın üyemizle kendi konusunda Türkiye’de öncü şirketlerdeniz. Dijital cüzdan çabaları bu dönemde artmış durumda. Ancak bu yeni bir alan olduğu için dijital cüzdan konusunda rekabet olduğunu söylemek doğru olmaz; çünkü yeni oluşan bir pazarda pazar oluşur, rekabet olmaz. BKM Express başkalarının pazar payından bir şey almak için değil, pazarı genişletme ve ödeme sistemlerinde şemsiye bir çözüm olma yolunda ilerliyor.

DÜNYADA MOBİL TİCARETİN YÖNÜ: Hayatımız giderek daha fazla mobil hale geliyor, neredeyse her şey mobil cihazlar, cep telefonları üzerinden gerçekleşiyor. Cihaz satışları, mobil internet kullanımı artıyor. Genç nüfus ve giderek hızlanan hayatla birlikte ortaya çıkan zaman ihtiyacı sonucunda mobil ticaretin büyümesi kaçınılmaz oluyor. Türkiye’de mobil bankacılık müşteri sayısı 10 milyonu aştı! Akıllı telefon dediğimiz cihazlara sahip olma oranı yüzde 50’ye yaklaşıyor. Dünyada yaşayan 7 milyardan fazla insanın 3 milyar 649 milyonu mobil cihaz kullanıyor. Bu verilerle mobil ticaretin, dahası mobil yaşamın nereye doğru gittiğini kestirmek güç değil. Dünyada, bugün 300 milyar dolar olan mobil ödeme tutarının, 3 yıl içinde 700 milyar dolar olması bekleniyor. Her 10 alışverişten 1’i internetten yapılıyor.

TÜRKİYE’DE NELER OLUYOR? Mobil ticaret 3 yıl önce neredeyse yoktu. Cep telefonlarından bir e-ticaret sitesine girdiğimiz zaman minik, okunmayan logolar, ikonlar vardı. Bugün tüm e-ticaret siteleri ve büyük kurumların hepsi teknolojisiyle sizin hangi cihazdan geldiğinizi anlıyor ve o cihaza göre büyüklük gönderiyor. Bu anlamda mobil içerik gelişti. Bu gelişmeyle tüketicide mobil olma arzusu oluştu. Satıcı da bunu gördü ve ona göre yatırım yaptı. Örnek vermek gerekirse bizim bine yakın iş yerimizden bugün yüzde 3’ü mobile tamamen hazır durumda. Ama bu yüzde 3’ü, sektörlerin önde gelen şirketleri oluşturuyor. Dijital dünyayı erken okuyan yatırımcılar, girişimciler mobile yatırım yapmaya başladı ve sayıları çığ gibi büyüyor. Türkiye’deki şirketler sadece teknoloji konusunda değil, iş süreçlerinin inovasyonu konusunda da dünyanın önünde. Amerika’da aynı gün teslim konuşulmaya başlandığında Türkiye’de bazı şirketler bu sistemi devreye soktu.

MOBİL GİRİŞİMLER GELİYOR MU? Ülkemiz gerek yeni teknolojilere adaptasyon hızının yüksek olması gerek genç nüfusu ile mobil ticaret için çok uygun bir pazar. Bunun sonucu olarak da mobil ticarette hem finans kuruluşları hem girişimciler tarafından pek çok yeni ürün/hizmet piyasaya sunuluyor. Hiç aklımızda olmayan iş modelleri gelişiyor. Mobil, kurumsallaşmış büyük şirketler için dev bir tehdit. Yaratıcı çözümleri olan yeni girişimler, mobilde bir anda gelenekselleşmiş iş modellerini yıkıp geçebilir. Büyük şirketler mobil ticareti mobil ticaret olarak değil, dijital devrim olarak görmeli. Sosyolojik bir değişimden bahsediyoruz. Mobil artık satıştan, rakamdan öte hayatımızı kolaylaştıran ve hızlandıran bir noktaya geldi. Örneğin eskiden otobüs duraklarında saatlerce bekliyorduk ama şimdi İETT uygulamasıyla otobüsün geleceği saati öğrenebiliyoruz. Trafik durumuna bakıp hangi köprüden gideceğimize karar veriyoruz. Mobil, bir ekosistem… Operatörler ve teknoloji şirketleri buna altyapı sağlıyor. Öte yandan perakendeciler yenilikçi ve agresif, onlar da bu alanda geri kalmak istemiyor. Ancak burada en önemli konu, mobil ticareti tüketicilerin hayatının bir parçası yapabilmek… Bunun için de basit, güvenli, şeffaf, tüketicinin her ihtiyaç duyduğunda ve her yerde kullanabileceği bir sistem yaratmak gerekiyor.

BKM’DEN YENİ UYGULAMALAR GELECEK Mİ? BKM Express’in şu anda bine yakın iş yeri var. İki yıl sonunda bütün perakendecilerin ana kanallarının mobil olacağını öngörüyoruz. Planlarımızı da buna göre yapıyoruz. Mobil sayesinde güç artık kullanıcıların elinde.Müşteri perakende noktasına gitmek zorunda değil, siz müşterinin olduğu yerde, anda olmalısınız. O zaman biz de buna göre konumlanmalıyız. Bugün mobile adapte olmamış mevcut şirketlerin ve yeni girişimlerin mobile geçeceğini düşünüyoruz. Akıllı cihazlar neredeyse bütün sektörlerin yeniden şekillenmesini sağladı, ödemeler konusunda da tam olarak bu yeniden şekillenmenin peşindeyiz. Gelecekte offline ve online dünya ayrımının ortadan kalkacağına inanıyoruz. Birbiriyle iletişim kuran cihazlar, bulut teknolojiler sayesinde bu iki dünya birleşecek ve ödeme deneyimi baştan tanımlanacak. Bu amaçla BKM bünyesinde BKMLab’i kurduk. Yeni gelişen teknolojileri önceden araştırıp, test edip bu ürünler piyasaya çıkmaya hazır hale geldiğinde tüm sektöre kazandırmak için çalışıyoruz. Bu konuda giyilebilir teknolojiler, biyometri gibi pek çok ürünü test ediyor, kullanıma hazır hale gelenleri ürün/hizmete çeviriyoruz.

M-TİCARETİN GELİŞMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?

1-HIZ ÖNEMLİ Mobil, fiziksel dünyadan daha hızlı olmalı. Bugün bir kitabı almak için 7 dakika harcanıyorsa bu zamanı, yarın 7 saniyeye indiren şirket öne geçecek.

2-MÜŞTERİ HAKLIDIR İkinci olarak müşteri daima haklı olmalı. Bu yüzden sevkiyat sorunsuz, hızlı, güvenilir ve kolay kullanılır olmalı, ödeme süreci de kısalmalı. 3 gün süren sevkiyatlar sanal alemin kabul edebileceği şeyler değil. Daha başarılı olmak ve hızlı büyümek için bunlara dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum.

3-HAYATI KOLAYLAŞTIRMALI Teknoloji şirketleri sadece olayın veri tarafını konuşuyor. Ama kimse son kullanıcıya paket halinde hayatını nasıl kolaylaştıracağını anlatmıyor. Bir şirket, “Benim ekranım daha büyük” , diğer şirket, “Benim işlemcim daha hızlı” diyor. Kullanıcı ise bunları çok düşünmüyor, hayatını kolaylaştıracak, basitleştirecek ve bunları yaparken güvenden de taviz vermeyecek çözümler istiyor. Bizim bu çalışmaları yaparken vermemiz gereken en kuvvetli mesaj da sokaktaki insanın hayatının ne kadar kolaylaşacağı yönünde olmalı.

ONLINE, OFFLINE’IN ARKADAŞI: Hiçbir zaman hayat yüzde 100 online’a kaymaz, kaymamalı. Online, offline’ın en iyi arkadaşı. Bundan 15 yıl önce internetin ilk dönemlerinde dünyanın en büyük danışmanlık şirketleri, bankacılara sunumlarında şunu söyledi: Şube öldü, şubelerinizi kapatın. Geçen 16 yıl boyunca Türkiye’de ve dünyada şube ve fiziksel kanallar ölmedi tam tersine arttı ve kriz dönemlerinde daha çok önem kazandı. Bütün işlerin insanların beş duyusuna da hitap etmesi gerekiyor. Örneğin, alacağınız ipek gömleği ellemek, içeceğiniz kahvenin kokusunu almak istersiniz. Mobil ticaret sadece süreçleri hızlandırmak ve verimli kılmak açısından önemlidir. Ancak asıl olan insan bedeninin duyularıdır.

 

NİL DUMANSIZOĞLU ndumansizoğlu@capital.com.tr