BKM Blog

Mobilde yoksanız silinir gidersiniz

BKM CEO’su SONER CANKO’ya göre, mobile gerekli ilgiyi göstermeyen şirketler, yok olma tehlikesiyle karşı karşıya. Araştırmalara dikkat çeken Canko, elde edilen verilerin net bir şekilde mobili zayıf olan şirketlerin müşteri nazarında kalitesiz olduğu izlenimi uyandırdığını anlatıyor. Canko, “Ne kadar eski, köklü bir şirket olursanız olun, mobilde olmazsanız silinip gidersiniz” diye konuşuyor.

 

Mobil teknolojiler, hayatın her alanında büyük bir dönüşüm yaratıyor. Bu teknolojilerle birlikte kullanıcılarının tüketim alışkanlıkları değişirken bu değişim şirketlerin satış politikalarını da etkiliyor. BKM’nin kurduğu, Mobildenaldim.com sitesinde, şirketlerin mobile neden yoğunlaşmaları gerektiği anlatılıyor. “Neden mobilden almalıyım” ve “Neden mobilden satmalıyım” sorularıyla hem tüketici hem satıcı tarafından mobilin faydalarından söz ediliyor. BKM farklılaşmak ve büyümek isteyen şirketlerin yeni bir satış kanalı olan mobile yatırım yaparak kazanabileceklerini, mobildenaldim.com’un da kendilerine yol haritası olacağını belirtiyor. BKM CEO’su Soner Canko, mobile gerekli ilgiyi göstermeyen şirketlerin yok olacağını belirtiyor. “Belki de ileriki dönemlerde kullanılmadığı için web siteleri kapanacak” diyen Canko, şirketlerin mobilde satışa neden odaklanması gerektiğini ve mobil satışta nelere dikkat edilmesi gerektiğini şöyle anlattı:

 

“MOBİL KULLANIMI YAYGINLAŞTI”

“Neden mobil” sorusunun iki boyutu var: Tüketiciler ve şirketler. Mobildenaldim.com adlı yeni kurduğumuz sitemizde, iki taraf için de mobilin neden gerekli olduğuna dair yanıtlar veriyoruz. Şirketler için satışlarını mobile kaydırmalarını konuşacak olursak öncelikle mobil cihazların kullanım oranlarının gittikçe arttığından bahsetmek gerekir. Bundan birkaç ay önce mobil cihaz kullanımının masaüstü bilgisayar kullanımını aşmayacağını tartışıyorduk. Artık çoktan geçti ve bu da insanların kullanım alışkanlıklarının değiştiğini gösteriyor. İnsanların günde birkaç saat açtığı bilgisayarlarını mı yoksa her an ellerinde tuttuğu mobil cihazları mı satış aracı olarak kullanmak bir şirket için avantajlı olur? Cevabı çok açık…

 

“MOBİL, PRESTİJ DEMEK”

Evet. Müşteriler, bir sektörde faaliyet gösteren iki ana oyuncudan mobilde güçlü olana yöneliyor. Örneğin iki dev market zinciri düşünün. Mobilde güçsüz olan, fiyatı daha ucuz ve ürünleri daha kaliteli olsa bile müşteriyi kaybediyor. Mobil kullanıcıların büyük bir kısmı mobil sitesi zayıf olan markalara itibar etmiyor. Aslında mobilde güçlü olmak, şirketler için markalarına prestij kazandıran bir unsur haline geldi. Eskiden markaların internet sitelerine bakıp şirketler hakkında bir öngörü kazanıyorsak şimdi de mobil aynı rolü oynuyor. Artık bir kurumun itibarını anlamak için işletim sistemlerinin mağazalarında aplikasyonlardaki yıldız sayısına ve yorumlara bakıyoruz. Eğer kötü bir şey yazıyorsa vazgeçiyoruz. Araştırmalardan elde edilen veriler net bir şekilde, mobili zayıf olan şirketlerin, müşteri nazarında kalitesiz olduğu izlenimi uyandırdığını ortaya koyuyor. Ne kadar eski, köklü bir şirket olursanız olun, mobilde olmazsanız silinip gidersiniz.

 

“YENİLER BÜYÜK ATILIM YAPABİLİR”

Bence eski hayat kalamayacak. Bütün heyecanımız da bundan. Şirketler, “Web sitesine artık kimse bakmıyor ki” diyebilir ve bir gün web siteleri kapanabilir. Mobil, yeni bir dalga ve her yeni dalga yeni fırsatlar doğurur. Bu yüzden web’in şu anki dev oyuncuları, devliklerinin sarhoşluğuyla mobile geçmekte gecikirse veya mobile geçip kullanıcı beklentilerini yeterince karşılamazlarsa ortaya yeni çıkan mobil oyuncular, eskilerin iki katı büyüklüğüne ulaşabilir. Mobille beraber oyunun kuralları değişiyor, kartlar yeniden açılıyor. Mobilin aslında şirketlerin üzerinde stres yaratması gerekiyor. Çünkü araştırmalardaki veriler açıkça bunu ortaya koyuyor.

 

“HİÇBİR ŞEY İÇİN GEÇ DEĞİL“

Web dönüşümünü kaçıran şirketler için mobil bir fırsat ama internet, şirketler için önemli bir tecrübeydi. Aslında şirketler, her ne kadar mobilin çok farklı yönleri olsa da mobilin bir provasını yapmıştı. Web’de güçlü olamayan şirketlerin diğerlerinden daha fazla çalışması lazım. Hiçbir şey için geç değil, biraz daha fazla çaba ve emek sarf etmek gerekiyor. Ama bir yandan da web’de öğrenilen tecrübe müşteri ilişkileri, anında aksiyon gibi şeylerdi. Tasarım konusunda öğrendiğimiz her şeyi çöpe attık. Geniş bir ekranda yaptığınız tasarımları, site içindeki geçişleri çok daha kolay yapabiliyordunuz. Şimdi mobilde küçücük ekranda oynuyorsunuz. Bütün bunları da kendi zevkinize göre değil, kullanıcının isteğine göre yapmalısınız. Bazı büyük şirket aplikasyonlarının önce betasını piyasaya sunuyor, kullanıcıların yorumlarına göre ya gerekli düzeltmeleri yapıyor ya da yayına alıyor. Genel kullanıcının beğenisi, kullanım kolaylığı sizin beğeninizden daha önemli.

 

“ALTIN KURAL: KULLANICIYI DİNLEMEK”

Hayatın hızlanması, müşterilerin markalarla olan ilişkisini de etkiliyor. Müşteriler herhangi bir sorunun çözümü için uzun süre beklemek istemiyor. Mobilde bir sorunla karşılaştıklarında şikayet mekanizması olarak ya sosyal medyayı kullanıyor veya mobil aplikasyonlara yorum yapıyor. Şirketler için de bu çok büyük bir avantaj. Çünkü müşteri tepkilerini anında görüyor ve anında aksiyon alabiliyorlar. Bu da müşteri memnuniyetine büyük bir olumlu etki yapıyor. Tabii şirketlerin bu noktada bu yorumları düzenli takip etmesi ve hızlı bir şekilde aksiyon alması gerekiyor. Mobil kolaylık sağladığı gibi sorumluluk da yüklüyor. Şirketler gelen bildirimleri zamanında değerlendirmez ve çözüm üretmezse kullanıcılar hem yorumlarla rezil ediyor hem sizi kullanmayı bırakıyor. Mobilin böyle acımasız bir tarafı da var.

 

“KOLAY OLMAK GEREKİYOR”

Mobil sitelerde kullanıcı kolaylığını sağlamak şirketlerin en önemli görevlerinden biri. Bir restoran, dünyanın en iyi hizmetini sunuyor olabilir. Ama menüsü ne kadar kalabalıksa oradan yemek seçmek zor hale gelir. 35 çeşit yemeğin içinden bir şey seçmek çok zor ve kafa karıştırıcı. Bu yüzden basit, kolay ve anlaşılır olmak bir işletme için daha iyi sonuçlar doğurur. Mobil tıpkı bunun gibi… Mobilde sadelik ve basitlik çok önemli. Müşteri sizin uygulamanızı ya da mobil sitenizi kullanmak için efor sarf etmemeli. Kullanıcının zamanını çalma lüksünüz yok. Biz de reklam filmlerimizde kullandığımız “Basit Düşün, Basit Yaşa” sloganını bu doğrultuda oluşturduk.

 

“GEREKLİ BİLGİLER SAĞLANMALI”

Şu an dünyanın dev şirketleri bile mobilde reklam konusunda bir arayış içinde. Bence mobildeki en iyi reklam stratejisi, müşteriyi rahatsız etmeden, kullanıcıyı bunaltmadan, önce hizmet verip sonra gelir elde etmek anlayışıyla kurgulanmalı. Örneğin mekan siteleri, reklam için çok büyük avantaj. Bu siteler bizden para almadan hizmet sunuyor. Karşılıksız olarak bir veri tabanı, platform sunuyor. Sonrasında bunun üzerinden para kazanır hale geliyorlar. Biz de buralardaki restoranların puanlarına göre gideceğimiz mekanı beliyoruz. Bugün mobile geçen herkesin mobilde nasıl iletişim yaparım diye stres altına girmesine gerek yok. Siz zaten müşteriye gerekli bilgileri sağlıyorsanız o size geri dönüyor. Bugün mobilin sağladığı en büyük avantajlardan biri lokasyon bilgisi sağlaması. Bilgi vermek, mobilde en önemli noktalardan biri. Müşterilerin yarısından fazlasının mobilde arama yaptığı iş yerlerini ziyaret ettiğini unutmamak gerekiyor.

 

“HIZLI BÜYÜYECEK”

Mobil trafik çok hızlı artıyor. Mobilden satışlar ise trafiğe oranla daha yavaş artarak ilerliyor. Ama mobilin, mağazaların offline satışlarında da önemli bir rolü olduğunu göz ardı etmemeliyiz. İnsanlar bir mağazaya ulaşmak, fiyatlara bakmak, karşılaştırma yapmak için mobil cihazlarını kullanıyor. Mobilden alışveriş yapmasalar bile onun aracılığıyla mağazalara yöneliyorlar. Aslında her sektörde mobil kullanımı farklı. Bu yüzden rakamlar yanıltıcı olabilir. Ama genellersek bizim elimizdeki veriler, satışların yüzde 17’sinin mobilden geldiğini söylüyor. Bu oranın birden yüzde 50’ye ulaşması fazla iyimser bir öngörü olur. Ancak mobil için masaüstünden çok daha hızlı bir şekilde büyüyeceğini söyleyebiliriz. E-ticareti hayatında ilk defa kullananlar bile mobili kullanacak.

 

“İŞLEM SAYIMIZ ARTTI”

Mobil bize farklı alışkanlıklar kazandırdı. Örneğin bankacılık alanında, internet bankacılığı çıkmadan önce bankalara sadece maaş çekmek, fatura/kira yatırmak ve havale yapmak için gidiyorduk. Şimdi tüm bankaların mobil aplikasyonları var ve buradan sürekli paramızın yatıp yatmadığına, faturalarımızın çekilip çekilmediğine, kredi taksitlerimize bakıyoruz. Eskiden bankada ayda 5 işlem yapıyorduk. İnternet bankacılığı çıktı ayda 25 işlem yapmaya başladık. Şimdi belki de 125 işlem yapıyoruz. Bir yerden bir para beklediğimiz zaman günde 5 kere mobil bankacılığı kullanabiliyoruz. Mobilde bu işlemleri yapabilmemizin bir nedeni de şirketlerin bunları sunarak bize yeni ihtiyaçlar yaratması.

 

NEDEN MOBİL TİCARET?

1 Mobil kullanımı masaüstü bilgisayar kullanımını geçti.

2 Müşteri artık alışverişini de her işini halledebildiği mobil cihazından yapmak istiyor.

3 Müşteriler, mobil aplikasyonu olan şirketleri tercih ediyor. Bu şirketler rekabette öne geçiyor.

4 Mobilde müşteri yüzde 70 oranda aksiyon alıyor. Bu da demek oluyor ki müşteri, bir problemi bildirdiğinde, kısa sürede dönüş alabildiği için mobili tercih ediyor.

5 Mobilin sağladığı lokasyon bilgisi, şirketlerin müşteriyi kendine çekebilmesi için çok büyük bir avantaj.

6 Müşterilerin yüzde 94’ü, markalar hakkında mobilden arama yapıyor. Yüzde 51’i aradığı yeri ziyaret ediyor. Yüzde 20’si ise satın alma gerçekleştiriyor. Mobil, müşteriye ulaşmak için çok iyi bir aracı oluyor.

7 Mobil kullanıcıların yüzde 57’si, mobilde olmayan şirketlere itibar etmiyor. Mobilde olan şirketlerin, müşteri gözünde prestiji artıyor.

 

“MOBİL FARKLI BİR TRAFİK YARATTI”

ARACILIK EDİYOR: Mobilde gözle görülmeyen, ölçülemeyen birtakım faydalar var. İnsanların alışveriş alışkanlıkları daha çok arkadaşları arasındaki muhabbetlere dayanıyor. Bir arkadaşının elinde bir kalem görüyor ve nereden aldığını soruyor. Mobil cihazından o markanın en yakın mağazasına gidip alıyor. Mobilden almıyor ama oraya gitmesini sağlayan mobildeki bilgiler oluyor.

KARŞILAŞTIRMA YAPIYOR: Müşteri en alacağı ürünün en ucuzunu bulmaya çalışıyor. Bu, daha çok elektronik alışverişlerdeki bir alışkanlık. Mobil cihazından mağazaların sitesine giriyor ve aradığı ürünün en ucuzunun nerede olduğunu buluyor. Sonra gidip mağazadan alıyor. Dolayısıyla mobil, müşterinin mağazaya gelmesinde aracılık da edebilir.

APLİKASYON GEREKLİ DEĞİL: Bir markanın size en yakın şubesini mobil cihazınızdan girip öğrenebiliyorsunuz. Burada eğer o marka, gerekli lokasyon bilgilerini girmezse müşteriyi kaybeder. Herkesin mobil aplikasyona yatırım yapmasına da gerek yok. Çünkü müşteri sizden bir kere alışveriş yapar, sonrasında 3 ay kullanmaz, aplikasyonu siler. Mobilde aktif olmak aplikasyon yapmak demek değil.

 

“İNSANLARIN HAYATINI BASİTLEŞTİRİYORUZ”

ÇOK CİHAZ VAR: Mobil, hayatımızı basitleştirmek üzerinde çok etkili. Etrafımızda bir sürü cihaz var ve bu cihazlar birbiriyle konuşuyor. Bir şeyleri yapmak basitleşiyor, ancak bir yandan da karmaşıklaşıyor. Biz de BKM Express olarak kullandığımız teknolojiyle insanların hayatını basitleştiriyor ve kolaylaştırıyoruz.

HEDEF GENÇLER: Mobil ve internet üzerinden yapılan alışverişlerde kullanıcının en sıkıldığı ve bazen alışverişten vazgeçtiği aşama, ödeme yapma aşaması. BKM Express bu noktada çok önemli bir kolaylık sağlıyor. Reklam filmlerimizde de bunu öne çıkardık. Hedef kitlemiz, daha çok gençler. Çünkü mobil ticaret daha çok gençler arasında yaygın. Hedef kitlemiz arasında internet kullanımı da yaygın olduğu için dijital iletişime önem veriyoruz.

HAYATIN HER ALANINDA: Reklam filmlerinde rol alan Işıl Alben, Sarp Apak ve Sina Afra da farklı kitleleri temsil ediyor. Reklamlarda para transferi, mobil alışveriş ve mağazadan alışveriş ayrı üç ayrı konuyu işleyerek hayatın her alanında var olduğumuzu gösterdik.

 

NİL DUMANSIZOĞLU

ndumansizoglu@capital.com.tr