BKM Blog

Money 20/20 Europe’tan notlar

money-fotoKopenhag Bella Center’da 3 bin ziyaretçi, 400 konuşmacı, 150 sponsor ve 100’den fazla medya iş ortağının  buluştuğu Money 20/20 Europe’ta FinTech start-up’larının yükselişinden ödeme altyapılarındaki yeniliklere, nakitsiz toplum hedeflerinden veri korumaya kadar birçok konunun ele alındığı oturumlar düzenlendi. Bununla birlikte bitcoin, veri analitiği ve biyometrik gibi alanlardaki yenilikler de Money 20/20 Europe’ta değerlendirilen konular arasındaydı.

ABD’de  Money 20/20 başlığı altında düzenlenen finansal hizmetler, ödeme ve perakende dünyasının önemli konferansı, bu yıl Avrupa’ya da açıldı. 4-7 Nisan’da Danimarka’nın başkenti Kopenhag’da Money 20/20 Europe adıyla ilk kez gerçekleştirilen etkinlik, ağırlıklı olarak Avrupa kıtasında katılımcı ve ziyaretçi profilini bir araya getirdi.  

Bankaların FinTech’e yaklaşımı

Ben bu yazıda etkinlikte FinTech tarafında konuşulanlar ile katıldığım sunumlardan notları kısaca aktarmaya çalışacağım: Öncelikle, gördüğüm kadarıyla, bankalar FinTech start-up’larını kendilerine bir tehdit olarak görmüyor. Tam tersine, bankalar bu start-up’larla işbirliğine gitmeyi tercih ediyor. Bankalar artık şunun farkına varmış durumda: “Biz birçok farklı alanda faaliyet gösteriyoruz. Bu alanların her birinde en iyi olamayacağımızı gördük.” Start-up’ları satın almak da bir yöntem -BBVA’nın Atom ve Holvi satın almaları gibi- ama bankalar ağırlıklı olarak işbirliğine gidiyor. Nitekim hazır bulunduğum ING CEO’su Ralph Hamers’ın sunumunda da bu noktadan bahsedildi. Ralph Hamers’in verdiği bilgiye göre, ING şu an 40’tan fazla FinTech start-up’ıyla işbirliği içinde. Hamers’in sunumunda FinTech ile ilgili dikkat çekici bir nokta ise start-up’ların gelirlerine dairdi. Hamers’in bir araştırmaya dayandırarak aktardığı veri, FinTech start-up’larının banka gelirlerinin yüzde 35-40’ını tehdit ettiği yönünde. Ralph Hamers’in sunumunda ING’nin FinTech’lere İK yaklaşımı da dikkatimi çekti. Hemen açayım: ING’nin şubesiz bankacılık ayağı olan ING Direct, aynı zamanda FinTech start-up’larına yönelik çalışmalar da yürütüyor. Normalde bölümde görev alan çalışanların diğer elemanlarla aynı merkezde bulunması gerekirken, ING Direct’teki görevliler için ayrı bir merkez bina hizmete alınmış. Hamers buna gerekçe olarak ise  fintech start-up’larına yönelik çalışanların diğer banka çalışanlarından farklı zihin yapısına sahip olmalarını gösterdi.

Verifone ve Western Union sunumlarından notlar

Money 20/20 Europe’ta katıldığım diğer iki sunum, Verifone Avrupa Başkanı June Felix ve Western Union CEO’su Hikmet Ersek’e aitti. Verifone Avrupa Başkanı June Felix’in sunumundan öne çıkan noktaları şöyle açabilirim: Felix, omnishopper olarak tanımlanan kitlenin diğer tüketicilerden yüzde 15-30 daha fazla harcama yaptığını söylüyor. Felix’in aktardığına göre, tüketicilerin yüzde 55’i sosyal medyanın alışveriş alışkanlıklarını değiştirdiğini belirtiyor. Felix ayrıca Verifone Carbon adında yeni nesil bir POS çözümünü de tanıttı.

Western Union CEO’su Hikmet Ersek ise kendi çözümlerini kullanarak para gönderen müşterilere ilişkin ilginç bir veri paylaştı. Hikmet Ersek’e göre, Western Union ile para gönderen müşterilerin yüzde 70-75’inin banka hesabı da bulunuyor. Ersek’in dile getirdiği diğer bir husus da, veri güvenliği ve para aklama hakkında. Ersek, elemanlarının yüzde 20’sinin para aklama karşıtı görevlerde çalıştığına dikkat çekiyor. (Firmanın 50’den fazla ülkede 10 bin civarında çalışanı var).    

Özetlemek gerekirse, daha önce ABD’de dört defa gerçekleştirilen Money 20/20 konferansına, Avrupa bu yıl ilk kez ev sahipliği yaptı. Titiz ve gayet profesyonel şekilde yürütülen konferansta oturumların önemli bir çoğunluğunun zamanında başladığını kaydetmekte fayda var. Etkinlikte görebildiğim kadarıyla Türkiye’den iki banka, bir GSM operatörü, bir e-ticaret platformu, iki ödeme platformu ve bir GSM operatörünün teknoloji iştiraki bulunuyordu. Son bir not: Etkinlikteki bankacıların ağırlıklı bölümü kravat takmayı bırakmıştı. Hatta, sunum yapan Hikmet Ersek ve Ralph Hamers da kravatsızdı.

(Etkinliğin ABD ayağı 23-26 Ekim 2016’da Las Vegas The Venetian Hotel’de düzenleniyor. Money 20/20 Europe, 2017’de yine Nisan’da Kopenhag’da gerçekleştirilecek ama kesin tarih henüz belli değil.  Ayrıca etkinlik önümüzdeki yıldan itibaren Asya-Pasifik bölgesine de açılıyor ve 14-16 Mart 2017’de Singapur’da katılımcıları bekliyor.)

Yazan: Kerem Fındık

Digital Age Dergisi – Editör @keremfndk