Kart Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kart Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Kartınız Kaybolduğunda ya da Çalındığında Yapmanız Gerekenler

    • Hemen bankanızı arayarak durumu bildirin, kartın iptal edilmesini isteyin. Böyle acil durumlarda hızlı ulaşım için banka telefon numaralarını telefonunuza kaydedin.
    • Kartınızın çalındığı veya kaybolduğunu fark ettiğinizde kartın ait olduğu bankayı arayarak kartınızın iptal edilmesini isteyin.
    • Sahte başvuruların önüne geçebilmek için; kredi kartlarınızla beraber nüfus cüzdanı, ehliyet, pasaport gibi belgeleriniz de çalındı ya da kaybolduysa mutlaka durumu polis ve savcılığa bildirip tutanak tutturun.
  • Kartınızın ATM'de Alıkonması Durumunda Yapmanız Gerekenler

    • Hemen şubeye ya da bankanıza başvurun.
    • Orada size yardım etme teklifinde bulunan başka kişilerin yardım tekliflerini kesinlikle kabul etmeyin.
    • Bu tip durumlardaki sorumluluğunuz, bildirimden 24 saat öncesine kadarki sürede bilginiz dışında yapılmış olan harcamaların 150 TL’siyle sınırlanmıştır. İsterseniz bu riski de bankanızla görüşerek sigortalattırabilirsiniz.
  • Şifre Bilgilerinin Korunması

    • Şifrenizi doğum tarihiniz, nüfus cüzdan numaranız ya da 1234 gibi kolay tahmin edilebilir ardışık sayılardan seçmeyiniz.
    • Kart şifrenizi banka çalışanları dâhil kimseyle paylaşmayınız. Yazılı bir şekilde hiçbir yerde saklamayınız. Bunun yerine ezberleyerek riskinizi minimuma indirmelisiniz.
    • Sizi bankadan aradıklarını iddia eden kişilerle de şifre ve kişisel bilgilerinizi paylaşmayınız.
    • Şifrenizi unuttuysanız bankanızı arayarak kartınızın yenilenmesini talep ediniz.
    • Birden fazla kartınız varsa her biri için ayrı şifreler belirlemeye özen gösteriniz.
    • Sanal alışveriş ortamları hariç, İnternet üzerinden kredi kartı numarası, şifre veya özlük bilgileri isteyen e-postalara kesinlikle yanıt vermeyiniz. Bankalar hiçbir şekilde e-posta üzerinden şifre işlemi yapmamaktadır.
  • Kart Bilgilerinin Korunması

    • Güvenli İnternet siteleri haricindeki yerlerde ya da İnternet kafeler gibi sizin olmayan bilgisayarlarda kredi kartınızla alışveriş yapmaktan kaçının.
    • Kredi/banka kartınızla POS makinelerinde ödeme yaptıktan sonra kartınızı geri aldığınızdan emin olun.
    • Kredi kartı ile yapılan alışverişlerde işyerinin düzenlediği satış belgesini inceleyerek, üzerinde yer alan bilgilerin (alışveriş tarihi- kart sahibi- alışveriş tutarı) doğruluğunu kontrol ediniz.
    • Süresi dolan kredi kartınızı da numarası okunmayacak ve bir başkası tarafından kullanılmayacak hale getirdikten sonra imha edin.
    • Yeni kredi kartınız belirtilen zamana kadar elinize ulaşmadıysa çalınmış olabilir, hemen bankayı arayıp kartınızın durumunu sorun.
    • Dağıtım firmaları ile teslim edilen kartın ardından kendisini kurye olarak tanıtan kişiye her ne gerekçeyle olursa olsun aldığınız kartı geri vermeyin.
    • Kredi kartınızın POS cihazından geçmesini gerektirmeyen, posta/ telefon ile satış ve İnternet işlemlerinde, kredi kartı numarası ve son kullanma tarihi bilgilerinin alışveriş için yeterli olması, işlemlerde sahtecilik riskini doğurmaktadır. Bu kanallardan alışveriş yapıyorsanız güvenli firmaları tercih edin.
    • İnternet kafe gibi halka açık ve kalabalık yerlerde bulunan bilgisayarlarda, İnternet aracılığıyla alışveriş yapmanız durumunda kredi kartı bilgilerinizin güvenliği açısından çok dikkatli olmalısınız.
  • Kimlik Bilgilerinin Korunması

    • Bilgi hırsızlarının çöp kutunuzu karıştırma ihtimaline karşı tedbirli olun. Atacağınız hesap ekstreleri, slipler, ATM fişleri, kredi kartı başvuruları veya kopyaları, sigorta formları, kredi teklifleri gibi kişisel bilgi içeren evraklarınızı iyice yırtarak okunmayacak hale getirin.
    • Evinizde kişisel bilgilerinizi içeren evraklarınızı ve dokümanlarınızı açıkta, herkesin ulaşabileceği yerlerde bırakmayın.
    • Hesap ekstresi dönemlerine dikkat edin. Ekstreleriniz zamanında ulaşmıyorsa bankanızdan takibini yapın. Elinize ulaşmayan bir hesap ekstresi, kimliğinizin çalındığı ve adresinizin değiştirildiği anlamına gelebilir.
    • Kart başvurusu sırasında bildirdiğiniz adres, telefon, işyeri gibi bilgilerinizde değişiklik olursa, en geç 15 gün içerisinde bankanıza bildirin.
    • İletişimi sizin başlatmadığınız durumlarda telefonda, e-posta mesajlarında ya da İnternet’te kim olduğunu bilmediğiniz kişilere kişisel bilgilerinizi ve kart bilgilerinizi vermeyiniz.
    • Sanal alışveriş ortamları hariç, İnternet üzerinden kredi kartı numarası, şifre veya özlük bilgileri isteyen e-postalara kesinlikle bilgi vermeyin. Bankalar hiçbir şekilde e-posta üzerinden şifre işlemi yapmamakta ve kişisel bilgilerinizi istememektedir.
    • Sosyal medya uygulamalarında kişisel (özel)bilgileriniz paylaşılmamalı, uygulamalardaki güvenlik ayarları doğru tanımlanmalı, hesabınıza ekleyeceğiniz tanımadığınız kişiler konusunda çok dikkatli ve seçici olmalı, şüpheli mesajlarda yer alan linkler virüs taşıma ihtimaline karşı açılmamalıdır.
    • Kullandığınız bilgisayar, tablet ya da akıllı telefonların işletim sistemleri güncel olmalı ve mutlaka etkin bir güvenlik duvarı ile korunmalıdır.
  • Hesap Özeti ve Ödemeler ile İlgili Uyarılar

    • Hesap kesim tarihinize göre hesap özetlerini takip etmelisiniz.
    • Sliplerinizi, hesap ekstreniz gelinceye kadar atmayın ve hesap ekstrenizle sliplerinizi karşılaştırarak, fazla yapılmış veya size ait olmayan bir işlem varsa en kısa zamanda bankanız ile irtibata geçiniz.
    • Postadaki gecikme nedeniyle hesap özetinin gelmemesi durumunda, ödemenizi atlamamak için varsa e-posta adresi veya faks numaranıza kredi kartı hesap özetinizin düzenli olarak gönderilmesi talimatını vermelisiniz. Ayrıca hesap özetinin posta ile iletilmesi beklenmeden son ödeme tarihi bir yere not edilmeli ve en azından asgari ödeme, o tarihe kadar mutlaka ödenmelidir.
    • Eğer söz konusu borcun ödenmesi için otomatik ödeme talimatınız varsa, hesapta talimatlı ödemenin gerçekleşmesini sağlayacak kadar bakiye bulundurmalısınız.
    • Hesap özetinin gönderilmesi için daha önce bildirmiş olduğunuz adresinizde bir değişiklik olması durumunda, bu değişikliği en geç 15 gün içerisinde bankanıza bildirmeniz gerekmektedir.
    • İhtiyaç duymanız halinde kredi kartınızı nakit çekme işlemlerinde de kullanabilirsiniz.
    • Ancak nakit çekme işlemlerinde faiz uygulanmaktadır. Uygulanan faizler bankadan bankaya değişiklik göstermekte olup, faiz oranı ve faiz hesaplama yöntemi kredi kartı hesap özetlerinde tüketicilere açıklanmaktadır.
    • Visa ve MasterCard üyesi işyerlerinde kredi kartı kullanımı için herhangi bir komisyon talep edilmesi söz konusu değildir. Böyle bir taleple karşılaşıldığında kesinlikle ek bir ücret ödenmemesi ve durumun kredi kartı alınan bankanın Müşteri Hizmetleri Bölümü’ne yazılı olarak işyerinin adının adresi ile bildirilmesi gerekmektedir.
    • Kredi kartları ve borçlarla ilgili sorunlarda bankaların haftanın 7 günü 24 saat hizmet veren Müşteri Hizmetleri Servisi’nden yararlanabilirsiniz.
  • Sanal Alışveriş ile İlgili Uyarılar
    • İnternet üzerinde alışveriş yaptığınız sitenin güvenliğinin ulusal/uluslararası sertifikalarla sağlanmış olması gerekmektedir.
    • Ayrıca kartınız ulusal/uluslararası kart kuruluşlarının güvenlik sistemine dahil olan bir bankanın kartı olmalıdır.
    • Banka logosu ve adı kullanılsa bile kişisel bilgilerinizi isteyen e-postalara ve sitelere yanıt vermemeniz gerekir.
    • Güvenilir olmayan sitelerden. exe, .com, .vbs, .jpeg gibi uzantılı dosyaların bilgisayara yüklenmesi riskli olabilir.
    • Sanal ortamda artan virüs tehlikelerine karşı, kredi kartınızı kullandığınız bilgisayarınıza antivirüs programı yüklemelisiniz.
    • İnternet kafe vb. halka açık ve kalabalık yerlerdeki bilgisayarlardan alışveriş yapmanız durumunda, kredi kartı bilgilerinizin güvenliği açısından son derece dikkatli olmalısınız.